Misterul campaniilor PPC

Distribuie acest articol

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Facem reclamă plătită deja de 3 zile, unde-s rezultatele? Mai merită să faci reclamă plătită pe această piață fiind atât de suprasolicitată și costurile mereu în creștere?

Reclama plătită este un tip de marketing în care companiile licitează pentru a ocupa spații comerciale destinate reclamelor de pe anumite platforme (motoare de căutare, rețele de socializare și altele).

Printre platformele care oferă acest tip de marketing se numără Google, Facebook, Bing, LinkedIn, Twitter și altele.

La nivel mondial circa 45% dintre micile companii fac cel puțin o formă de PPC. Acest procent fluctuează mult în funcție de țară, pentru piețele înalt dezvoltate concurența este foarte mare, iar în țările slab dezvoltate cu un nivel de digitalizare scăzut – mai mică.

Să discutăm un pic despre fiecare platformă:

Google Ads – acest produs te ajută să licitezi pentru plasarea reclamei tale în cadrul motorului de căutare, dar și a rețelei partenere Google. Un exemplu sunt reclamele Search pe care le vezi atunci când cauți ceva pe Google.

 

Acestea apar preponderent printre primele și ultimele rezultate de pe pagină, dar și în alte locuri destinate reclamei.
Un alt exemplu de reclame create prin G ads este remarketingul. După ce ai vizitat un site pe care ai căutat pantofi de sport – poți vedea pe alte site-uri publicitatea acelui magazin cu pantofii de sport pe care i-ai cercetat mai devreme.
Cum crezi, câte căutări procesează Google în fiecare secundă? Este vorba de aproximativ 70000 de căutări. Acest număr dezvăluie un potențial enorm pentru ca afacerea ta să fie găsită de oamenii interesați.

Facebook și Instagram Ads – chiar dacă acest tip de marketing este numit Pay-Per-Click – sau plătește per click, FB are o altă politică și te taxează per afișare. În cadrul acestei platforme poți targeta oameni în funcție de interese, locație, atribute demografice, comportamente, sau, la fel ca în cazul Google poți retargeta oamenii care au studiat anumite produse. Diferența este că publicitatea de pe FB o poți vedea în interiorul platformelor pe care le deține (FB/instagram și rețeaua de parteneri, care e ceva mai mică decât cea de la G). 

LinkedIn Ads – această platformă este destinată în special uzului B2B și are o platformă de advertising destul de dezvoltată. LI are aproximativ 700 mil de utilizatori cu o medie a puterii de cumpărare aproape dublă față de celelalte platforme. Acest fapt o face un loc perfect pentru promovarea business-urilor, head-hunting, dar și creșterea numărului de conversii.

La fel ca celelalte platforme, LI poate fi folosită pentru a crește performanțele la fiecare etapă a funnelului tău.

 

Acum că am făcut cunoștință cu platformele, să trecem la crearea campaniilor.
Cu toate că fiecare platformă are procesul și pașii diferiți, vom încerca să găsim un layout general potrivit pentru toate.

  1. Ca de obicei începem cu avatarul clientului, acest fapt te va ajuta să știi pe cine targetezi și ce setări alegi în pașii următori. Cât mai multe informații demografice, de locație, interese, job ș.a. ai cu atât mai ușor vei fi afișat în fața oamenilor pe care îi cauți.
  2. Instalează tool-urile pentru tracking și analiză. În cazul Google vorbim de Google analytics, tag manager și alte soluții din suita lor. În cazul FB – pixel, API, precum și alte setări necesare pentru lucrul corect al trackingului.
  3. Planifică parametrii campaniei – aici incluzi pe cine targetezi, tematica campaniei, cum măsori rezultatele și care e tipul campaniei. Pentru Google Search vei avea nevoie și de o analiză a cuvintelor cheie pe care vrei să licitezi. Acest pas este foarte important pentru că îți permite să vezi volumul de căutări, să calculezi un preț aproximativ, dar și să vezi cu ce competitori vei lupta pentru locul în rezultatele căutărilor.
  4. Scopurile și modul în care le măsori sunt foarte importante, deoarece doar așa poți vedea dacă campania a avut succes. Totuși, foarte mulți oameni scapă acest aspect din vedere, de aceea voi enumera câteva din cele mai des folosite scopuri ale campaniilor:
    Brand awareness – arată nivelul de conștientizare și recunoaștere a brandului de către audiență. Pentru acest scop recomandăm folosirea reclamelor care conțin atât text cât și materiale grafice pentru a rămâne mai bine în memoria audiențelor.
    Traffic – acest tip de campanie se folosește pentru a genera trafic pentru siteul tău. Odată ce folosești acest tip de campanie trebuie să fii conștient că la destinație, vizitatorul trebuie să fie întâmpinat de ceva care-i va trezi interesul și aduce valoare – altfel, va părăsi site-ul fără a face vreo acțiune.
    Generare de leaduri – acest tip de campanii se folosește mai ales în prestarea serviciilor și zona B2B. Practic încerci să aduci vizitatori pe site, astfel încât ei să completeze un formular în care-ți vor lăsa datele de contact în schimbul unui material care-i ajută/mostră sau pentru a solicită o ofertă de preț.
    Achiziții – acesta este scopul final pentru toate magazinele online. Chiar dacă pare ușor la prima vedere nu e deloc așa, pentru că e important să calculezi și să păstrezi sub control indicatori ca ROAS și ROI pentru a fi sigur că rămâi profitabil după ce adaugi și costurile de publicitate.

  1. Alege tipul campaniei – aici fiecare platformă are un set propriu de tipuri de reclame pe care le dezvoltă continuu. Pe google putem întâlni campanii de tip search, display, shopping, pe facebook – dynamic, canvas, carousel ș.a.
    În funcție de scopul urmărit ai nevoie de anumite tipuri de reclame.

Acum ți-a rămas doar să le pui pe toate la un loc și să lansezi campaniile.

 

Hai să trecem și prin câteva recomandări care-ți vor crește eficiența campaniilor PPC

  • Textul și materialele grafice – încearcă să fie cât mai calitative, dar totodată să se plieze pe tonul vocii care este ascultat de audiență. Vorbește direct cu potențialii clienți, include cuvinte cheie în descriere și titlu, folosește un call-to-action clar, creează o ofertă de nerefuzat.
  • Testează cât mai multe variante de reclame. A/B testingul este un lucru esențial pentru a determina ce lucrează și ce nu. Ai câteva elemente care le poți mixa între ele: descrieri, titluri, imagini/video, landing page-uri și cuvinte cheie. După ce termini combinațiile câștigătoare – scalează-le, iar cele care nu sunt profitabile le poți opri.
  • Poți avea cele mai profi ad-uri, dar e degeaba dacă nu ai câteva elemente necesare: landing page/site, ofertă competitivă, model de business potrivit. Nu uita, advertisingul, ca și celelalte tipuri de marketing – nu este un tărâm al minunilor. E mai degrabă un efortul comun al antreprenorului și marketerului pentru a atinge rezultate fabuloase.
  • Nu uita de audiențele personalizate. Atât pe Google, cât și pe Facebook ai ocazia să experimentezi cu astfel de audiențe și să vezi care din ele aduc un rezultat stabil.
  • Dacă ești începător, nu îți recomand să apelezi la biduri manuale, sau tehnici avansate de cost control. Acestea necesită o doză mare de experiență și pot duce la pierderea rapidă a banilor.
  • Pentru a-ți ușura partea de analiză și întocmire rapoarte poți folosi tool-uri specializate: Semrush, Hubspot, Ninjacat, Data Studio, ș.a.

Spre final vrem să-ți reamintim care sunt avantajele reclamelor plătite:

  • Bugetele sunt sub controlul tău, pentru că poți cheltui exact atâta cât îți dorești. În plus, dacă vezi că anumite elemente au o activitate mai sporita, le poți scala doar pe ele, fără a fi necesar să scalezi tot sistemul.
  • Poți să-ți faci o imagine despre canalul ales și profitabilitatea acestuia într-un timp relativ scurt. Chiar dacă recomand insistent să privești reclamele plătite ca o investiție pe termen lung, totuși poți să-ți dai seama dacă ai ales o strategie corectă mult mai repede decât în cazul SEO de exemplu. Acest fapt îți oferă flexibilitate să încerci altă abordare sau să renunți la instrument dacă nu se potrivește business-ului tău.
  • Poți să atragi atenția asupra afacerii tale chiar dacă este nouă și nu poate face față concurenței organice create de companii care sunt de mult timp pe piață.
  • Poți folosi datele generate de reclamele plătite pentru a-ți îmbunătăți strategie de SEO. Ba, chiar e recomandat să o faci, pentru că un influx de oameni controlabil îți poate furniza multe date într-o perioadă mai scurtă decât optimizarea organică.
  • Este foarte ușor să controlezi și testezi cu ajutorul campaniilor de reclamă plătită. Dacă în cazul SEO vei avea nevoie de mult timp ca să vezi care din strategii va genera succes, în cazul PPC puteți manevra rapid cu strategii, creative, cuvinte-cheie, bugete ș.a.

Chiar dacă PPC pare un instrument simplu și disponibil, e nevoie de o strategie foarte bine pusă la punct pentru a avea succes pe acest canal foarte competitiv, de aceea, dacă crezi că ai nevoie de ajutor – e mai bine să apelezi la un specialist.

Fii la zi cu noutățile

Vezi mai multe articole

SEO

Hai să facem SEO

Ce trebuie să fac ca afacere mea să apară pe prima pagină a căutărilor în Google? Pot să apar acolo

Campanii PPC

Misterul campaniilor PPC

Facem reclamă plătită deja de 3 zile, unde-s rezultatele? Mai merită să faci reclamă plătită pe această piață fiind atât

Vrei să-ți crești afacerea?